Home » Știință » Ce împiedică revoluția mașinilor electrice? Un studiu a ajuns la rezultate interesante

Ce împiedică revoluția mașinilor electrice? Un studiu a ajuns la rezultate interesante

Publicat: 24.05.2022

Care sunt barierele ce opresc adoptarea în masă a mașinilor electrice? Deși principalele obstacole financiare și tehnologice au fost înlăturate, cota de piață acestora are mult loc de creștere.

Într-un studiu recent, o echipă de la Universitatea din Geneva (UNIGE) a investigat factorii cognitivi care opresc răspândirea mașinilor electrice.

Cercetătorii au descoperit că proprietarii de mașini subestimează în mod sistematic autonomia vehiculelor electrice necesară pentru a-și satisface nevoile zilnice. Aceste rezultate, publicate în Nature Energy, deschid noi căi pentru a accelera electrificarea mobilității, pe lângă abordările convenționale.

Creșterea gazelor cu efect de seră din atmosferă este una dintre principalele cauze ale încălzirii globale. Printre aceste gaze se numără bine-cunoscutul dioxid de carbon; sectorul transporturilor este principalul vinovat de emisiile acestui gaz.

Vehiculele ce utilizează combustibili fosili dau aproape 18% din emisiile globale de CO2. Prin urmare, electrificarea parcului de vehicule a devenit una dintre provocările majore ale tranziției energetice.

Răspândirea mașinilor electrice este blocată doar de mintea oamenilor

Numărul de vehicule electrice este în creștere în multe țări. Cu toate acestea, mașinile electrice sunt încă departe de a avea cota de piață care ar permite o reducere semnificativă a emisiilor din traficul rutier.

În 2020, acestea reprezentau doar 1% din flota globală de vehicule, incluzând vehiculele hibride. Pentru a îndeplini obiectivele climatice pentru 2030, această proporție trebuie să atingă cel puțin 12%.

Acum că principalele bariere financiare și tehnologice au fost înlăturate (prețuri de achiziție mai accesibile, stimulente financiare, rețea mai densă de stații de încărcare), ce factori mai blochează răspândirea mașinilor electrice la scară largă? O mare parte a răspunsului constă în prejudecățile cognitive ale șoferilor.

„Până acum, inițiativele legate de tranziția energetică s-au concentrat, în general, pe barierele tehnologice și financiare din calea realizării lor. Factorii psihologici au primit foarte puțină atenție. Cu toate acestea, multe studii arată că indivizii nu adoptă automat comportamentele cele mai benefice pentru ei sau societate, adesea din cauza lipsei de acces la informații complete”, explică Mario Herberz, autor al studiului, de la UNIGE.

Prejudecăți majore

Intervievând peste 2.000 de șoferi de mașini din diferite medii și de diferite vârste din Germania și Statele Unite, oamenii de știință de la UNIGE au identificat sursa distorsiunilor cognitive care îi împiedicau pe oameni să treacă la un vehicul electric.

„Am observat că participanții au subestimat în mod sistematic compatibilitatea capacității bateriilor disponibile în prezent cu nevoile lor reale”, spune Tobias Brosch, potrivit TechXplore.

Cu alte cuvinte, consumatorii cred în mod greșit că autonomia bateriilor actuale nu este suficientă pentru a-și acoperi călătoriile zilnice. Această subestimare este substanțială, cercetătorii estimând-o la aproximativ 30%.

„Pentru a-i liniști pe oameni, soluția nu este doar densificarea rețelei de stații de încărcare sau creșterea dimensiunii bateriilor, care necesită resurse mai rare precum litiu și cobalt. Soluția constă și în furnizarea de informații adaptate nevoilor concrete ale șoferilor; acestea vor reduce îngrijorarea și vor crește probabilitatea ca ei să treacă la un vehicul electric”, explică Mario Herberz.

Ce autonomie are un vehicul electric?

Echipa de cercetare a descoperit că peste 90% din călătoriile cu mașina ar putea fi efectuate cu vehicule cu o autonomie de 200 de kilometri, o autonomie modestă pentru bateriile disponibile în prezent.

„Tendința este de a crește performanța, dar am observat că o autonomie mai mare, de peste 300 de kilometri de exemplu, nu crește potrivirea cu nevoile zilnice. Aceasta ar avea doar un impact minim asupra numărului de călătorii suplimentare care pot fi finalizate cu o singură încărcare. Creșterea dimensiunii bateriilor nu este un element cheie în tranziția energetică”, spune Mario Herberz.

Această cercetare, finanțată parțial de Oficiul Federal Elvețian pentru Energie, demonstrează importanța factorilor psihologici și a accesului la informații relevante în implementarea tranziției energetice. Studiul deschide noi căi pentru promovarea electrificării mobilității cu intervenții informate științific, ca o completare a abordărilor convenționale.

Vă recomandăm să citiți și:

Fizicienii au găsit o modalitate de a declanșa strălucirea ciudată a accelerării la viteza Warp

Durata de viață a bateriilor poate fi acum prezisă cu ajutorul învățării automate

Servicii medicale pe calea aerului? Dronele au transformat livrările de sânge într-o țară africană

Metalul-cameleon tocmai a fost inventat. La ce folosește?

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Cum s-a vândut comuniştilor masonul şi marele scriitor Sadoveanu. Apoi a asistat impasibil la închiderea în puşcării „a fraţilor săi”
Cum s-a vândut comuniştilor masonul şi marele scriitor Sadoveanu. Apoi a asistat impasibil la închiderea în puşcării ...
Universitățile din Anglia cresc taxele pentru studenți pentru prima oară în aproape un deceniu
Universitățile din Anglia cresc taxele pentru studenți pentru prima oară în aproape un deceniu
Cum explică oamenii de știință legătura dintre depresie și temperatura corpului?
Cum explică oamenii de știință legătura dintre depresie și temperatura corpului?
Ucraina acuză Google că ar fi dezvăluit poziția unor obiective militare
Ucraina acuză Google că ar fi dezvăluit poziția unor obiective militare
Un nou tratament promițător pentru cel mai mortal tip de cancer cerebral
Un nou tratament promițător pentru cel mai mortal tip de cancer cerebral
Quincy Jones, omul care știut să facă totul mai bine decât oricine altcineva din divertisment. Producătorul lui Michael Jackson și al lui Frank Sinatra
Quincy Jones, omul care știut să facă totul mai bine decât oricine altcineva din divertisment. Producătorul lui Michael ...
Consumul de alcool la animale ar fi mai frecvent decât s-a crezut până acum
Consumul de alcool la animale ar fi mai frecvent decât s-a crezut până acum
DESCOPERĂ.ro, alegerea numărul 1 pentru pasionații de Știință și Tehnologie din România!
DESCOPERĂ.ro, alegerea numărul 1 pentru pasionații de Știință și Tehnologie din România!
Cardiologul Stanislav Rurac vorbește despre dieta pentru o inimă sănătoasă: „SĂ BEM SAU NU vin roșu și cafea” | Altceva cu Adrian Artene
Cardiologul Stanislav Rurac vorbește despre dieta pentru o inimă sănătoasă: „SĂ BEM SAU NU vin roșu și cafea” ...
Știai că gustul mâncării depinde de cum este tăiată?
Știai că gustul mâncării depinde de cum este tăiată?
Test de cultură generală. Care este diferența dintre arta modernă și arta contemporană?
Test de cultură generală. Care este diferența dintre arta modernă și arta contemporană?
Astronomii au descoperit una dintre stelele cu cea mai rapidă rotație din Univers
Astronomii au descoperit una dintre stelele cu cea mai rapidă rotație din Univers
Lemnul de santal, apreciat de întreaga lume pentru aromă, în pericol
Lemnul de santal, apreciat de întreaga lume pentru aromă, în pericol
Sex protejat pentru pescăruși? Orașul care vrea să le administreze păsărilor pilula contraceptivă
Sex protejat pentru pescăruși? Orașul care vrea să le administreze păsărilor pilula contraceptivă
O boală cauzată de implanturile mamare a devenit tot mai răspândită
O boală cauzată de implanturile mamare a devenit tot mai răspândită
Lucreţiu Pătrăşcanu, comunistul care nu semăna deloc cu „parveniţii” din PCR
Lucreţiu Pătrăşcanu, comunistul care nu semăna deloc cu „parveniţii” din PCR
Maghiarii vin să muncească în România, care nu mai este o ţară ieftină
Maghiarii vin să muncească în România, care nu mai este o ţară ieftină
Cel mai puternic bombardier strategic al Statelor Unite a participat la un exercițiu aerian comun în peninsula coreeană
Cel mai puternic bombardier strategic al Statelor Unite a participat la un exercițiu aerian comun în peninsula coreeană